طبق مواد ۱۰۵۰ و ۱۰۵۱ قانون مدنی و وکیل خانواده  اگر کسی با زنی که در عده ی طلاق یا عده ی وفات است ، با علم به عده و حرمت نکاح ،  ازدواج کند عقد باطل و این زن مطلقا بر آن مرد حرام موبد می شود .همین طور است اگر ازدواج بدون علم به این دو امر یا یکی از آنها  واقع شده و نزدیکی هم صورت گرفته باشد . اما در صورت جهل ( به عده و حرمت نکاح یا یکی از این دو)وعدم وقوع نزدیکی عقد باطل است ولی حرمت ابدی حاصل نمی شود .قواعد مذکور مبتنی بر فقه امامیه است . در فقه این مساله مطرح شده که اگر زوجین عالم و دیگری جاهل باشد و نزدیکی هم واقع نشده باشد گروهی گفته اند نسبت به هریک حکم او جاری می شود عالم را مقتضای علم او و جاهل را مقتضای جهلش لازم می اید . مثلا اگر زن عالم به  عده و حرمت نکاح و مرد جاهل به آن بوده است .،حرمت ابدی فقط برای زن پدید می اید و اگر دوباره این زن با آن مرد ازدواج کند ، ازدواج از جانب مرد صحیح است و عقوبتی نخواهد داشت .لیکن این نظر خالی از اشکال نیست ، زیرا نکاح یک رابطه حقوقی است  ، نمی تواند از یک از یک طرف صحیح و از طرف دیگر باطل باشد . به تعبیر دیگر حرمت ابدی از یک سو مستم حرمت از سوی دیگر است 

 

منبع:www.fathlawyer.com

مجرمان جنسی چه کسانی هستند؟

مجازات رابطه ی نامشروع چیست؟

ازدواج دختر بدون حضور پدر

حرمت ,عده ,ازدواج ,ابدی ,نکاح ,، ,از یک ,حرمت نکاح ,حرمت ابدی ,و حرمت ,عده و

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

فولاد کلبه مجازی من آموزگاری است به نام طبیعت که ثروت در آن فراوان است آموزش وردپرس On line school storyboard دانلود فایل انتخاب و شناسایی کالاهای ارگانیک قهوه گانودرما، موکا خدماتی MELODY