طبق مواد ۱۰۵۰ و ۱۰۵۱ قانون مدنی و وکیل خانواده اگر کسی با زنی که در عده ی طلاق یا عده ی وفات است ، با علم به عده و حرمت نکاح ، ازدواج کند عقد باطل و این زن مطلقا بر آن مرد حرام موبد می شود .همین طور است اگر ازدواج بدون علم به این دو امر یا یکی از آنها واقع شده و نزدیکی هم صورت گرفته باشد . اما در صورت جهل ( به عده و حرمت نکاح یا یکی از این دو)وعدم وقوع نزدیکی عقد باطل است ولی حرمت ابدی حاصل نمی شود .قواعد مذکور مبتنی بر فقه امامیه است . در فقه این مساله مطرح شده که اگر زوجین عالم و دیگری جاهل باشد و نزدیکی هم واقع نشده باشد گروهی گفته اند نسبت به هریک حکم او جاری می شود عالم را مقتضای علم او و جاهل را مقتضای جهلش لازم می اید . مثلا اگر زن عالم به عده و حرمت نکاح و مرد جاهل به آن بوده است .،حرمت ابدی فقط برای زن پدید می اید و اگر دوباره این زن با آن مرد ازدواج کند ، ازدواج از جانب مرد صحیح است و عقوبتی نخواهد داشت .لیکن این نظر خالی از اشکال نیست ، زیرا نکاح یک رابطه حقوقی است ، نمی تواند از یک از یک طرف صحیح و از طرف دیگر باطل باشد . به تعبیر دیگر حرمت ابدی از یک سو مستم حرمت از سوی دیگر است
منبع:www.fathlawyer.com
درباره این سایت