طبق مواد ۱۰۵۰ و ۱۰۵۱ قانون مدنی و وکیل خانواده اگر کسی با زنی که در عده ی طلاق یا عده ی وفات است ، با علم به عده و حرمت نکاح ، ازدواج کند عقد باطل و این زن مطلقا بر آن مرد حرام موبد می شود .همین طور است اگر ازدواج بدون علم به این دو امر یا یکی از آنها واقع شده و نزدیکی هم صورت گرفته باشد . اما در صورت جهل ( به عده و حرمت نکاح یا یکی از این دو)وعدم وقوع نزدیکی عقد باطل است ولی حرمت ابدی حاصل نمی شود .قواعد مذکور مبتنی بر فقه امامیه است . در فقه این مساله مطرح شده که اگر زوجین عالم و دیگری جاهل باشد و نزدیکی هم واقع نشده باشد گروهی گفته اند نسبت به هریک حکم او جاری می شود عالم را مقتضای علم او و جاهل را مقتضای جهلش لازم می اید . مثلا اگر زن عالم به عده و حرمت نکاح و مرد جاهل به آن بوده است .،حرمت ابدی فقط برای زن پدید می اید و اگر دوباره این زن با آن مرد ازدواج کند ، ازدواج از جانب مرد صحیح است و عقوبتی نخواهد داشت .لیکن این نظر خالی از اشکال نیست ، زیرا نکاح یک رابطه حقوقی است ، نمی تواند از یک از یک طرف صحیح و از طرف دیگر باطل باشد . به تعبیر دیگر حرمت ابدی از یک سو مستم حرمت از سوی دیگر است
منبع:www.fathlawyer.com
حرمت ابدی از دیدگاه وکیل خانواده
آیا مرد می تواند با نزدیکان نسبی زنی که با او به شبهه یا زنا نزدیکی کرده است ازدواج کند؟
حرمت ,عده ,ازدواج ,ابدی ,نکاح ,، ,از یک ,حرمت نکاح ,حرمت ابدی ,و حرمت ,عده و
درباره این سایت