طبق مواد ۱۰۵۰ و ۱۰۵۱ قانون مدنی و وکیل خانواده  اگر کسی با زنی که در عده ی طلاق یا عده ی وفات است ، با علم به عده و حرمت نکاح ،  ازدواج کند عقد باطل و این زن مطلقا بر آن مرد حرام موبد می شود .همین طور است اگر ازدواج بدون علم به این دو امر یا یکی از آنها  واقع شده و نزدیکی هم صورت گرفته باشد . اما در صورت جهل ( به عده و حرمت نکاح یا یکی از این دو)وعدم وقوع نزدیکی عقد باطل است ولی حرمت ابدی حاصل نمی شود .قواعد مذکور مبتنی بر فقه امامیه است . در فقه این مساله مطرح شده که اگر زوجین عالم و دیگری جاهل باشد و نزدیکی هم واقع نشده باشد گروهی گفته اند نسبت به هریک حکم او جاری می شود عالم را مقتضای علم او و جاهل را مقتضای جهلش لازم می اید . مثلا اگر زن عالم به  عده و حرمت نکاح و مرد جاهل به آن بوده است .،حرمت ابدی فقط برای زن پدید می اید و اگر دوباره این زن با آن مرد ازدواج کند ، ازدواج از جانب مرد صحیح است و عقوبتی نخواهد داشت .لیکن این نظر خالی از اشکال نیست ، زیرا نکاح یک رابطه حقوقی است  ، نمی تواند از یک از یک طرف صحیح و از طرف دیگر باطل باشد . به تعبیر دیگر حرمت ابدی از یک سو مستم حرمت از سوی دیگر است 

 

منبع:www.fathlawyer.com

مجرمان جنسی چه کسانی هستند؟

مجازات رابطه ی نامشروع چیست؟

ازدواج دختر بدون حضور پدر

حرمت ,عده ,ازدواج ,ابدی ,نکاح ,، ,از یک ,حرمت نکاح ,حرمت ابدی ,و حرمت ,عده و

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

وبلاگ بنده shoray daneshamizy کاسه تبتی twitterpublish کمپرسور اسکروسازان معین پاکجو زیبایی ، دانایی ، نکویی لوازم خانگی قوجایی فوتبالیکا 2 شرکت حسابداری محاسبان تلاشگر خبره